Sport dla każdego

Ten Blog to miejsce, gdzie możesz dowiedzieć się wszystkiego o kolarstwie. Zasady jazdy jak i inne nowinki.

Wymiana korby SRAM na wspornik dolny GXP

Wymiana korby SRAM na wspornik dolny GXP

Jednym z największych ulepszeń, jakie możesz wprowadzić do swojego roweru, jest wymiana korby na suport SRAM GXP. Są one znane z wysokiej jakości części i są standardem na torach. Mają zerową pauzę podczas pedałowania i są niezwykle sztywne. Poza tym, że są niezwykle sztywne, korby te są również gładkie jak masło.

Shimano Hollowtech II

Dolny wspornik GXP jest niezbędnym elementem każdego zestawu rowerowego. Obsługuje korby szosowe i górskie. Jest on w dużej mierze identyczny z suportem SRAM Force lub X0. Jedyną różnicą pomiędzy nimi jest gwintowanie.

Oryginalnie zaprojektowany przez Truvativ, GXP jest obecnie standardem w branży. Został opracowany, aby zapewnić najlżejszy możliwy korbowód, oferując jednocześnie najniższy opór toczenia. Choć wyparty na rynku detalicznym, SRAM GXP wciąż ma dużą bazę użytkowników. Jest to sprawdzony standard, ale ma kilka dziwactw. Na przykład, nie zawsze jest tak łatwy do zamontowania.

Wsporniki dolne Hollowtech to nowa konstrukcja od Shimano. Są one uszczelnione, aby uniknąć uszkodzeń spowodowanych przez żywioły. W rezultacie mają krótszą żywotność i mogą wymagać wymiany co roku, jeśli przejeżdżasz dużo kilometrów. Nowy wspornik dolny to nie tylko akcesorium, to zasadnicza część roweru. Upewnij się, że wybierzesz taki, który pasuje do Twojej ramy i korby. Weź pod uwagę szerokość pancerza, rozmiar korby i interfejs korby.

W wymianie korb pomoże Ci również nowy dolny wspornik. Większość z nich jest kompatybilna z istniejącymi suportami. Jedynym minusem używania starego suportu jest to, że musisz go najpierw zdjąć. Alternatywnie możesz wymienić dolny wspornik na zewnętrzny. Pozwoli to zaoszczędzić trochę pieniędzy na nowym suporcie.

Wspornik dolny Hollowtech II jest kompatybilny z wieloma różnymi korbami. Jego ramię po stronie napędu posiada wydrążony stalowy trzpień o średnicy 24 mm. Jest ono utrzymywane na miejscu przez dwie śruby pinch. Ramię bez napędu wykonane jest z plastikowej nakładki.

Oprócz tego, że Hollowtech II jest lżejszy, charakteryzuje się również ulepszonym uszczelnieniem. SRAM współpracował z producentami łożysk, aby opracować ten nowy wspornik dolny z bardziej ścisłymi tolerancjami. Nowe wsporniki posiadają również dodatkowe uszczelki typu o-ring.

Ceramiczne suporty Kogla

Ceramiczne suporty Kogla do korb SRAM oferują dwie opcje mechanizmu uszczelniającego. Pierwszą z nich jest uszczelnienie minimalnie kontaktowe, które pomaga zmniejszyć straty wynikające z tarcia i utrzymać firmową gwarancję Kogel Guaranteed Performance. Druga opcja to łożysko z uszczelnieniem krzyżowym, które zapewnia maksymalną ochronę przed wodą i błotem.

Obie te opcje są gwintowane, co sprawia, że instalacja jest prosta. Nowe wsporniki dolne T47 są dostępne w różnych rozmiarach i opcjach wrzeciona. Firma powołuje się na Treka jako główną inspirację przy tworzeniu T47. Co więcej, nowa jednostka pozwala użytkownikom na używanie dowolnego zestawu korbowego, bez adapterów.

Dolny wspornik Kogel jest kompatybilny z korbami SRAM i korbami Shimano. Pasuje zarówno do ram typu BB86 jak i BB92. Asymetryczna konstrukcja i wysokiej jakości materiał ceramiczny sprawiają, że ten dolny wspornik jest doskonałym wyborem do jazdy na rowerze. Ten produkt oferuje wiodącą w branży trwałość i ciasne wariacje.

Kwadratowe suporty stożkowe

Jeśli wymieniasz korbę SRAM na suport GXP, musisz zainstalować nowy suport po stronie bez napędu. Aby to zrobić, będziesz potrzebował nowej korby o średnicy 22/24mm. Jeśli Twoje korby mają zewnętrzne łożysko, nie będziesz mógł wymienić wrzeciona, ponieważ jest ono wciśnięte w ramię korby od strony napędu.

Wsporniki dolne z kwadratowym stożkiem są dostępne zarówno dla korb SRAM jak i Shimano. Kwadratowy stożkowy dolny wspornik ma dwa kwadratowe boki, które są nachylone pod kątem 2 stopni. Wspornik stożkowy kwadratowy można łatwo rozpoznać po czarnym kolorze i standardowym systemie numeracji.

Oprócz zmniejszenia wagi korby, w latach 90-tych wprowadzono korby Hollowtech. Korby te miały osiem wielowypustów, co czyniło je lżejszą alternatywą. Mają też mniej zakleszczeń, co wymaga mniejszego zacięcia korby. Grupa King Cycle połączyła siły z Truvativ i Race Face, aby opracować otwarty standard dla korb.

Wymieniając korbę SRAM na suport GXP, powinieneś upewnić się, że masz odpowiednie narzędzie. Narzędzie to pozwoli Ci dokręcić dolny wspornik aż do osiągnięcia właściwego momentu. Jeśli wspornik dolny jest uparty, może być konieczne użycie wyższego ustawienia momentu obrotowego. Upewnij się, że klucz jest odpowiednio dopasowany, w przeciwnym razie może uszkodzić powłokę BB.

Przed zamontowaniem nowego wspornika dolnego należy najpierw sprawdzić gwinty wspornika dolnego. Jeśli gwinty są uszkodzone, należy je ponownie naciąć. Będzie to wymagało użycia solidnego narzędzia do gwintowania. Ponadto powinieneś zdjąć korbę i sprawdzić gwinty suportu. Jeśli są uszkodzone, może być konieczne przekręcenie BB w prawym lub lewym kierunku.

Poza wymianą korby, możesz również rozważyć wymianę suportu na suport Square taper. Ta opcja jest najlepsza w przypadku wymiany korby SRAM na suport GXP. Ten typ suportu ma wiele zalet.

Wspornik dolny SRAM GXP

Wspornik dolny SRAM GXP obsługuje korby szosowe i górskie SRAM. Jego konstrukcja jest podobna do suportów SRAM X0 i Force. Ten dolny wspornik jest uniwersalny i pasuje do każdego korby, która wykorzystuje 68mm lub 73mm pancerz dolnego wspornika.

Wspornik dolny SRAM GXP to łatwa wymiana korby. Jeśli szukasz zamiennika korby do swojego roweru SRAM GXP, upewnij się, że wybierasz odpowiedni rozmiar. Wspornik dolny ma wzór śrub 68 mm.

Przed wymianą suportu, musisz usunąć najbardziej wewnętrzną 2,5 mm podkładkę dystansową z każdej strony korby. Jeśli korba posiada prowadnicę łańcucha, należy usunąć najbardziej wewnętrzną przekładkę 2,5mm ze strony napędu. Podobnie, jeśli Twoja korba posiada przerzutkę, będziesz musiał wyjąć dwie 2,5mm przekładki z każdej strony.

Podobne tematy