SRAM Rival 1 Force 1 Crankset – zmiana tarczy na mniejszą
Jeśli rozważasz zmianę korby, jest kilka rzeczy, które powinieneś wziąć pod uwagę. Pierścień łańcucha X-Sync, standardowy korpus piasty i szerszy zakres przełożeń to tylko kilka z nich. Inne zalety to niższa cena i kompatybilność z szerszą gamą rowerów.
Tarcza łańcuchowa X-Sync
Korby SRAM rival 1 force 1 są wyposażone w tarcze łańcuchowe X-Sync, które posiadają naprzemienne szerokie i wąskie zęby dla bezpiecznego połączenia z łańcuchem. Ta korba jest dostępna w czterech różnych rozmiarach: 48T i 50T, które pasują do kompaktowych pięcioramiennych korb o BCD 110mm oraz 52T i 54T dla standardowych pięcioramiennych korb o BCD 130mm. W korbach zastosowano jednokierunkowy carbon, natomiast pająk wykonany jest z kutego stopu. Korba waży zaledwie 679 gramów, co czyni ją idealną do użytku szosowego.
Kolejną różnicą pomiędzy Force 1 a Rival 1 jest tylna przerzutka. Rival ma sprzężoną przerzutkę tylną, co drastycznie zmniejsza szansę na “ubicie” łańcucha. Rival ma mniejszą górną i większą dolną przerzutkę. Ta tylna przerzutka różni się również od najwyższej klasy korb SRAM. Jej sprzęgło przerzutkowe to mechaniczna sprężyna, w przeciwieństwie do płynnego amortyzatora.
Korba SRAM Force oferuje również pełną gamę zdalnych przerzutek. Jest również dostępny z opcjonalnymi korbami z miernikiem mocy Quarq. Ten groupset wykorzystuje tańsze materiały i procesy produkcyjne do produkcji swoich korb, co skutkuje tańszymi komponentami i obniżeniem ogólnego kosztu. Zestaw korbowy Force ma również szerszy zakres rozmiarów kół łańcuchowych niż jego odpowiedniki.
Kolejną ważną cechą Rival 1 jest prostota obsługi. Korba XX1 została pierwotnie stworzona dla rowerów górskich, ale później zaadoptowana do cyclocrossu. SRAM Rival 1 jest lżejszy niż CX1, a brak przedniej mechaniki zwiększa wydajność łańcucha. Rival 1 to świetna opcja dla rowerzystów gravelowych i przygodowych, ale nie dla poważnych zawodników. Zmiana biegów jest toporna i nie cicha, ale łatwo ją rozgryźć.
Podczas gdy korby Rival 1 i Force 1 są w dużej mierze identyczne, zespół Force 1 ma bardziej wszechstronny zakres przełożeń i posiada hamulce hydrauliczne. Zastosowano w nim również dźwignię zmiany biegów i hamulców ErgoFit. Jest również nieco cięższy od korby Rival 1.
Przerzutka GRX
Korby SRAM Rival 1 i Force 1 mają taką samą liczbę biegów, ale różnią się sposobem ich zmiany. Rival 1 używa długiej klatki, podczas gdy rywal używa średniej klatki. Średnia klatka może pomieścić kasetę 11-36, podczas gdy długa klatka mieści kasety 10-40. Obie mają kompatybilność z korpusami sterowników SRAM XD. Korby dostępne są z 38-48-52-54-zębowymi pierścieniami łańcuchowymi.
Od Rival 1 różni się również sposobem działania tylnej przerzutki. W Rival 1 zastosowano zacisk flat mount zamiast zacisku tarczowego typu post mount. Będzie współpracować z zaciskami hamulców tarczowych SRAM Level.
Korby SRAM Rival 1 zostały stworzone z myślą o jeździe na szutrach i przygodach. Nie zastąpią one konwencjonalnego dwupierścieniowego układu napędowego, ale są dobrym wyborem, jeśli wolisz prostszy, bardziej wydajny system. Rival 1 może spodobać się kolarzom gravelowym, przygodowym i turystycznym, ale nie spodoba się poważnym zawodnikom. Ponadto brakuje w nim przedniej przerzutki i dźwigni zmiany biegów.
Zespoły Rival 1 i Force 1 są wykonane z aluminium. Rival 1 jest nieco cięższy, ale wykorzystuje tę samą konstrukcję co Force. Force 1 jest wykonany z solidnych kutych aluminiowych ramion korby, ale jest nieco cięższy. Force 1 posiada również hamulce hydrauliczne.
Korby Rival 1 i Force 1 różnią się rozmiarami obręczy łańcuchowych. W Rival 1 pojedyncze pierścienie łańcuchowe występują w rozmiarach 38-50t i 54t, natomiast Force wyposażony jest w zestaw grup 48/34/11-28. Grupy te mogą pomieścić większe opony i większe rozmiary ram.
Standardowy korpus wolnej piasty
Jeśli jesteś zainteresowany modernizacją swojego obecnego zestawu korbowego, SRAM oferuje szereg opcji, które dopasują się do Twoich potrzeb. Gamy Force i Rival są odpowiednie do jazdy szosowej i przygodowej oraz do triathlonu. Obie oferują kompaktowe tarcze, ale różnią się od siebie wagą i jakością wykonania. Korba Force jest lżejsza, waży zaledwie 2446 g, podczas gdy waga Rivala to nieco ponad jedna trzecia tej wagi.
Korby SRAM Rival 1 i Force są wyposażone w szereg zdalnych przerzutek i opcjonalne korby z miernikiem mocy Quarq. W korbach Force zastosowano tańsze materiały i procesy produkcyjne, ale ogólna wydajność w rowerze jest bardzo podobna. Jednak wersję Red znajdziesz tylko w górnej części oferty.
Korba Force1 ma niższe górne przełożenie, aby zmniejszyć ryzyko zsunięcia się łańcucha z tarczy. Posiada większy zakres przełożeń, ale nie jest przeznaczona dla tych, którzy chcą mieć wyższą kadencję.
Korby Rival 1 są łatwe w obsłudze. Przerzutka ma pojedynczą manetkę i szeroki zakres kaset, ale nadal jest toporne i nie tak ciche jak system Shimano. Jest jednak łatwy do zidentyfikowania, co jest szczególnie ważne, jeśli jeździsz w trudnym terenie.
Korba Rival 1 to świetny sposób na modernizację roweru gravelowego. Choć jest to opcja z relatywnie niskiej półki, to nadal stanowi doskonałe unowocześnienie dla osób poszukujących wysokiej klasy konfiguracji do jazdy po kamieniach. Jest to popularny wybór wśród osób modernizujących swoją korbę.
Szerszy wybór przełożeń
Jeśli zamieniasz korbę SRAM 2×11 na zestaw 1×11, będziesz musiał wymienić łańcuch i tylną przerzutkę. Najlepiej zamienić tarczę łańcuchową na mniejszy rozmiar, aby uzyskać szerszy wybór przełożeń. Różnica jest minimalna i prawdopodobnie zauważysz natychmiastową poprawę. Ten typ korb ma jednak pewne ograniczenia. Jest bardziej ograniczona niż jej elektroniczne rodzeństwo, nie ma mniejszej 10-zębowej zębatki i zmniejszonych łańcuchów. Ale jest generalnie kompatybilna wstecz z innymi rowerami i jest bardziej przystępną opcją.
Jeśli jesteś zainteresowany przejściem z dużego wyboru biegów na bardziej ograniczony, korby Rival1 i Force1 mogą być dla Ciebie odpowiednie. Uproszczony układ napędowy korb Rival1 zmniejszy ilość uderzeń łańcucha. Inną zaletą mechanizmu 1x jest to, że jest on bardziej aerodynamiczny. Korby Rival1 eliminują również potrzebę stosowania nakładki na ramę, która wystaje z rury podsiodłowej.
Zespoły SRAM Force i Rival 1 są podobne, ale mają nieco inne różnice. Korby Force 1 wykorzystują dwa pierścienie łańcuchowe na korbie. Rival 1 ma węższy zakres biegów niż Force 1, ale oba wykorzystują te same elementy wewnętrzne. Jednak zestawy Force są lżejsze i używają aluminiowych ramion korby zamiast węglowych.
Mechaniczny zestaw grupowy Red jest również najlżejszą opcją. W 2013 roku przeszedł z systemu 10-biegowego na 11-biegowy. Posiada nową funkcję o nazwie True 22, która umożliwia 22 kombinacje. Oprócz oferowania szerszego zakresu, SRAM nie zachęca do krzyżowania i przycinania przedniego mecha.
Hydrauliczne hamulce tarczowe
Jeśli myślałeś o modernizacji hamulców w swoim rowerze, prawdopodobnie słyszałeś o hydraulicznych hamulcach tarczowych. Te nowe hamulce zapewniają większą kontrolę i lepszą ergonomię. Posiadają również łatwo dostępne porty odpowietrzające, zoptymalizowaną pompę hamulcową oraz niezależną regulację zasięgu dźwigni zmiany biegów i zasięgu. Dźwignie hamulców wykonane są z karbonu i posiadają zaciski ze stopu oraz tłoczki z tworzywa fenolowego.
Zestaw grupowy SRAM Rival 1 oferuje szeroki zakres przełożeń i mocne hamulce tarczowe. Ten zestaw grupowy jest również przeznaczony dla kolarzy gravelowych i przygodowych. Nie zastąpi on tradycyjnego dwupierścieniowego układu napędowego, ale jest ciekawą alternatywą. Choć może się podobać niektórym kolarzom, może nie być idealny dla zawodników. Skoki biegów w tym zestawie oznaczają, że nie będziesz w stanie jeździć z większą prędkością.
W porównaniu z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi w rowerach górskich, hydrauliczne hamulce tarczowe SRAM są płynniejsze i łatwiejsze w użyciu na drodze. Rzadko są też głośne – trochę piszczą w deszczu, ale to mniej więcej tyle.
Rival 1 jest również łatwiejszy w obsłudze. Jego pojedyncza łopatka do zmiany biegów i kaseta o szerokim zakresie regulacji ułatwiają zmianę biegów. Podczas gdy zmiany mogą nie być tak precyzyjne jak Shimano, będziesz w stanie szybko je zidentyfikować. To dodatkowy plus, zwłaszcza jeśli jesteś początkujący.
Zarówno korby Rival 1 jak i Force 1 posiadają sprzężone przerzutki tylne, które drastycznie redukują uderzenia łańcucha. Uproszczony układ napędowy oznacza również, że rowery są bardziej aerodynamiczne. Możesz również usunąć zakładkę ramy, co oznacza, że korby Rival i Force 1 są bardziej aerodynamiczne.
Podobne tematy