Różne rozmiary części rowerowych
Części rowerowe często występują w różnych rozmiarach. Istnieje szeroki zakres od jednego cala do jednego i pół cala. Jeśli nie jesteś pewien, jakiego rozmiaru potrzebujesz, możesz użyć miernika skoku gwintu, aby sprawdzić właściwy skok gwintu. To narzędzie ma różne piły do mierzenia wspólnych skoków gwintu. Można go użyć do sprawdzenia skoku gwintu w częściach rowerowych, takich jak kielichy wspornika dolnego.
Średnica rury sterowej widelca wynosi 1″, 1 1/8″, 1 1/4″ lub 1 1/2″
Rozmiar rury sterowej widelca jest ważnym czynnikiem przy zakupie roweru. Standardowa średnica rury sterowej to 1″, ale wiele widelców do bikepackingu ma rury sterowe o średnicy 1-1/4 cala. Jeśli nie jesteś pewien, jakiego rozmiaru potrzebujesz, sprawdź przed zakupem specyfikację ramy swojego roweru.
Istnieje kilka rodzajów widelców. Każdy typ ma swoje zalety. Wybierz widelec, który pasuje do typu ramy i średnicy kolumny kierownicy. Ewentualnie wybierz taki, który ma wspornik bez gwintu. Autor wyjaśnia również różne typy wsporników i jak mierzyć kolumnę kierownicy.
Dostępne są również wsporniki kierownicy o pełnej długości. Te wsporniki zwiększają masę i wymagają większego zespołu górnego headsetu. Wspornik i łożysko są również cięższe. Pełna długość rury sterowej dodaje rowerowi sztywności, ale jest znacznie cięższa niż standardowa konfiguracja stożkowa.
Wspornik przenosi siłę napięcia wstępnego na widelec. Wspornik jest lekko wysunięty poza rurę sterową i osadza widelec w łożyskach. Trzon posiada stożkową bieżnię koronową, która umiejscawia ster w stosunku do dolnego łożyska. Górne łożysko znajduje się w jednej linii z bieżnią koronową rury sterowej. Górne łożysko jest osadzone na rurze sterowej za pomocą szczelinowego stożkowego pierścienia kompresyjnego.
Sterownik widelca francuskiego jest tylko nieznacznie za mały
Często zdarza się, że sterownik widelca francuskiego jest tylko nieznacznie za mały w stosunku do wspornika roweru. Średnica tego wspornika wynosi zazwyczaj około 25,4 mm i jest powszechnie stosowana w rowerach z półtoracalową główką ramy. Jeśli nie jesteś pewien, jaki rozmiar wspornika potrzebujesz, warto zaopatrzyć się w linijkę, która pomoże Ci określić, jaki rozmiar jest Ci potrzebny.
Jeżeli popełniłeś błąd, usuwając rurę sterową z francuskiego widelca, może się okazać, że wspornik jest tylko nieznacznie za mały. Przy wymianie wspornika należy sprawdzić ID rury sterowej. Jeżeli jest ona mniejsza niż pozostałe dwa elementy, możesz mieć zbyt mały luz.
Widelce francuskie nie pasują do wszystkich rowerów, ale jeśli nadal używasz starszego roweru, nowoczesny widelec francuski jest świetnym rozwiązaniem. Usuwa on niezgodności i sprawia, że Twój rower jest przyszłościowy. Kilka sklepów rowerowych, w tym Broadway, sprzedaje francuskie części.
Innym częstym problemem jest zbyt ciasny zestaw słuchawkowy. W takim przypadku konieczne jest skrócenie rury sterowej widelca. Jeśli headset jest zbyt ciasny, widelec będzie się wyginał i uginał. Ponadto, headset będzie negatywnie wpływał na łożysko.
Opony 20″ są niekompatybilne z oponami 26″
Wiele starszych rowerów ma rozmiary opon, które trudno dopasować. Na przykład, opona 20″ nie będzie pasować do ramy roweru 26″. W nowoczesnych rowerach tak nie jest. Większość rowerów BMX używa opon 20-calowych. Opony dwudziestocalowe mają szerokość 406 mm i są dostępne w różnych wzorach bieżnika i rozmiarach.
Istnieje prosty sposób, aby upewnić się, że opony do Twojego roweru będą pasować. Należy zapoznać się ze specyfikacją obręczy i opon rowerowych. Wymiary ISO/E.T.R.T.O. obejmują “Bead Seat Diameter”. Jest to najmniejsza średnica opony wewnątrz kołnierza obręczy. Opona 26-calowa będzie miała średnicę osadzenia stopki 559 mm.
Dwa najważniejsze wymiary opony to średnica i szerokość. Większość rowerów ma jeden z tych rozmiarów, ale średnica zewnętrzna może się różnić w zależności od wzoru bieżnika i rozmiaru koła. Średnica wewnętrzna, czyli średnica osadzenia stopki, jest również ważna. Generalnie, te dwa pomiary nie są zamienne. Najlepiej jest stosować opony o odpowiednim rozmiarze do roweru i obręczy. Jeżeli jednak chcesz zmienić szerokość opony, możesz zastosować inny rozmiar opony lub wybrać oponę o podobnych wymiarach.
Opony 26″ są zbyt szerokie dla kół 20″
Kupując nowe opony rowerowe, należy pamiętać o właściwym rozmiarze opony dla swojego roweru. Istnieje wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę, takich jak prędkość i nawierzchnia. Ogólnie rzecz biorąc, szersze opony są lepsze do ciężkiej jazdy po drogach. Węższe opony są odpowiednie do bardziej ograniczonej obsługi. W razie wątpliwości należy skontaktować się ze sklepem rowerowym w celu ustalenia właściwego rozmiaru opony.
Nowoczesne koła mają zazwyczaj zakrzywiony profil, w porównaniu do starszych kół w kształcie skrzynki. Powinieneś być w stanie określić szerokość zewnętrzną opony, mierząc ją w różnych miejscach na obręczy. Zazwyczaj minimalna szerokość zewnętrzna znajduje się na krawędzi felgi, gdzie opona styka się z felgą. Maksymalna szerokość zewnętrzna znajduje się zazwyczaj w połowie wysokości lub głębokości felgi.
Opony 26″ są za szerokie na koła 26″
Dobranie odpowiedniego rozmiaru opon do roweru może być trudne, jeżeli jeździsz na starszym modelu. Istnieje wiele różnych rozmiarów opon – 26″ to powszechny termin, który jest używany do opisania wielu różnych rozmiarów. Typowa opona 26-calowa mierzy 559 milimetrów (nieco ponad 22 cale) średnicy zewnętrznej.
Szerokość kół 26″ umożliwia założenie grubszych opon, które są ważne podczas jazdy po wyboistym terenie. Jazda na rowerze z kołami 26-calowymi ma jednak kilka wad. Nie utrzymują one prędkości tak dobrze, jak większe koła i będziesz musiał zużywać więcej energii, aby utrzymać prędkość. Zmniejsza to wydajność, przez co pokonanie tego samego dystansu trwa dłużej. Ponadto, koła 26″ są mniej gładkie na drodze i będziesz bardziej wrażliwy na wyboje i nierówności.
Dla większości rowerów, koło 26-calowe jest świetną opcją. Pasuje ono do wielu różnych rozmiarów ram i szerokości opon i było standardem w rowerach górskich do początku XXI wieku. Jednak producenci rowerów zaczęli eksperymentować z większymi kołami i oponami, aby poprawić ich wydajność w terenie. Obecnie rowery górskie z kołami 26″ straciły na popularności, ale nadal są powszechnie stosowane w rowerach rekreacyjnych i cruiserach.
Rozmiar opony odgrywa dużą rolę w dopasowaniu kół do Twojego roweru. W rzeczywistości szerokość opony powinna być proporcjonalna do rozmiaru obręczy.
Podobne tematy