Mit tylnej przerzutki
Jednym z mitów dotyczących przerzutek tylnych jest to, że nie przenoszą one łańcucha na kolejny większy pierścień. Jest to po prostu nieprawda. Podczas gdy przerzutka może wychylić się nieco dalej i objąć 11 trybów, łańcuch w rzeczywistości nie przesuwa się do następnego największego pierścienia. Zamiast tego klatka przerzutki przesuwa się do przodu i do tyłu, aby utrzymać napięcie łańcucha i zapobiec jego zerwaniu.
Przerzutka przesuwa się dalej, aby objąć 11 trybów
Jeżeli zmiany biegów są niedokładne lub rower nie zmienia biegów wystarczająco szybko, prawdopodobnie przerzutka nie jest prawidłowo wyregulowana lub ustawiona. Przerzutka przednia jest mechanizmem odpowiedzialnym za przenoszenie łańcucha z tarczy na tarczę i aby działała prawidłowo, musi obracać się w pewnym zakresie w przód i w tył.
Przerzutka nie przesuwa łańcucha na kolejny największy pierścień
Jeżeli masz problem z przełożeniem roweru na kolejną największą zębatkę, możliwe, że przerzutka nie działa prawidłowo. W takim przypadku może być konieczna regulacja napięcia linki. Poluzowanie śruby ograniczającej “L” pomoże przerzucić łańcuch na kolejną największą zębatkę w sposób płynny. Zapobiegnie to również spadaniu łańcucha z kasety lub wpadaniu w hak ramy.
Aby wyregulować przerzutkę, można obrócić klatkę na rurze podsiodłowej lub ręcznie pociągnąć ją w górę i w dół. Idealnie byłoby, gdyby klatka znajdowała się 1-2 mm nad dużymi zębami łańcucha. Jeśli to nie zadziała, możesz użyć dźwigni opony, aby pociągnąć za linkę.
Aby sprawdzić, czy Twoja przerzutka nie ma tego problemu, najpierw upewnij się, że jest prawidłowo zamontowana. Łańcuch powinien przebiegać równolegle do kół łańcuchowych, a klatka powinna być oddalona od łańcucha o około dwa milimetry. Możesz również wyregulować śrubę ograniczającą na swojej przerzutce przedniej. Śruba ta znajduje się zazwyczaj na zewnątrz klatki.
Sprężyny przerzutki cofają się, aby utrzymać napięcie łańcucha
Regulacja sprężyn przerzutki jest nieco kłopotliwa. Trzeba być bardzo ostrożnym, ponieważ wypustka regulacyjna nie zazębia się z odpowiednim ogranicznikiem na korpusie przerzutki. Jeśli przypadkowo zwolnimy sprężynę, okaże się, że została ona rozciągnięta i trzeba ją wygiąć z powrotem na miejsce. Można to zrobić za pomocą szczypiec lub imadła. Nie jest to jednak proste zadanie i prawdopodobnie będziesz chciał zostawić je profesjonaliście.
Powodem, dla którego przerzutka sprężynuje, jest możliwość utrzymania napięcia łańcucha w ryzach. Posiada ona wewnętrzną sprężynę, która rozciąga się i kurczy w zależności od wielkości napięcia łańcucha. Sprężyna ta ciągnie koszyk i rolkę prowadzącą, co z kolei porusza przerzutkę.
Pełni również funkcję śruby ograniczającej, co oznacza, że wewnętrzny drut uniemożliwi przesunięcie przerzutki do wewnątrz, chyba że poluzujesz wewnętrzny drut. Może to jednak spowodować spadanie łańcucha z pierścieni, jeśli napięcie linki wewnętrznej jest zbyt duże. Dlatego zawsze należy sprawdzić śrubę napinającą.
Klatka przerzutki przesuwa się do przodu, aby zapobiec przytrzaśnięciu łańcucha
Podczas jazdy rowerem niezwykle ważne jest prawidłowe wyregulowanie klatki przerzutki. Prawidłowo wyregulowana klatka przerzutki uchroni Twój łańcuch przed zerwaniem i zapobiegnie luzom łańcucha. Klatka powinna być umieszczona jak najbliżej największych zębów zębatki. Producenci zalecają odstęp dwóch milimetrów.
Jeśli zauważysz, że łańcuch jest zbyt krótki dla przerzutki, musisz dodać więcej ogniw. Nowe rowery są często dostarczane z nieprawidłową długością łańcucha, więc upewnij się, że sprawdzisz rozmiar przed zakupem. Podobnie, długości łańcucha mogą się różnić pomiędzy przerzutkami tej samej marki i różnych roczników modeli.
Po dokręceniu zacisku obróć pedałami, aby sprawdzić położenie łańcucha. Należy sprawdzić, czy łańcuch pozostaje na najwyższym trybiku. Geometria klatki często nie jest prosta, dlatego ważne jest uzyskanie odpowiedniego kąta. Gdy przerzutka jest już prawidłowo ustawiona, dokręć śrubę mocującą przerzutkę. Klatka posiada dwie śruby ograniczające bieg, przy czym śruba ograniczająca niski bieg znajduje się najbliżej ramy. Nowsze przerzutki mogą mieć odwrócone pozycje śrub.
Gdy przerzutka jest prawidłowo wyregulowana, łańcuch będzie poruszał się płynnie. Jednak w miarę jak będziesz więcej jeździł, będzie wymagała regulacji. Nie jest to naciąganie, lecz kwestia osadzenia linki w obudowie przerzutki. Gdy jest to wygodne, można dokręcić napięcie linki za pomocą regulatora baryłkowego znajdującego się w pobliżu punktu wyjścia linki z przerzutki tylnej.
Przerzutka Campagnolo nigdy nie miała działać
Przerzutki tylne Campagnolo zawsze cieszyły się opinią innowacyjnych, ale ich najnowsza wersja nie jest do końca rewolucją. Nowy model posiada regulacje napięcia korpusu zarówno na klatce koła pasowego jak i na górnym czopie. Sprężyny na klatce i trzpieniu przeciwstawiają się sobie, a płytka sprężynowa klatki obraca się. Zwiększenie napięcia klatki przybliża górne koło pasowe do tylnej zębatki, natomiast jego zmniejszenie zwiększa odległość między kołem pasowym a zębatką.
W połowie późnych lat 80-tych Campagnolo borykało się z problemami. Japoński producent Shimano wprowadził już pierwszy click-shifting Dura-Ace, rozpoczynając rewolucję indeksowania. Nie minęło wiele czasu, gdy SunTour i Campagnolo poszły w ich ślady. Chociaż Campagnolo nie zareagowało wystarczająco szybko, przynajmniej podjęło próbę utrzymania konkurencyjności. Próbowali dostosować tradycyjne konstrukcje swoich przerzutek do nowej ery. Niektóre z ich innowacji to Croce d’Aune, Athena i Chorus.
Przerzutka Sachs Plasma
Do niedawna istniał wielki mit wokół przerzutek tylnych Sachs Plasma. Podczas gdy firma produkowała popularną Plasmę, jej poprzednicy byli nieco mniej znani. Po pierwsze, marka została wykupiona przez SRAM, który zmienił nazwę. Jednak Sachs nadal sprzedaje swoje produkty i nadal utrzymuje lojalnych zwolenników.
Przerzutka Jubilee firmy Vittoria
Przerzutka tylna Jubilee została stworzona, aby pomóc rowerzystom łatwo i płynnie zmieniać biegi. Jej nazwa została zainspirowana włoską boginią, Vittorią. Jej konstrukcja została oparta na kole napinającym, które jeździło wystarczająco wysoko, aby zachować dobry prześwit. Została również zaprojektowana tak, aby była trwała i dobrze działała nawet w przypadku zabrudzenia błotem.
Podobne tematy