Sport dla każdego

Ten Blog to miejsce, gdzie możesz dowiedzieć się wszystkiego o kolarstwie. Zasady jazdy jak i inne nowinki.

Konwersja roweru górskiego na szosowy

Konwersja roweru górskiego na szosowy

Jeśli posiadasz rower górski, ale chcesz częściej jeździć po drogach, przebudowa go na rower szosowy może być świetnym pomysłem. Różnica polega na tym, że będziesz potrzebował innego zestawu korbowego i ciśnienia w oponach. Będziesz musiał również zmienić dźwignie hamulca na krótko zaciągane i zmienić dźwignie zmiany biegów. Na szczęście ta konwersja jest znacznie łatwiejsza i tańsza niż konwersja roweru górskiego.

Czy można przerobić rower górski na szosowy?

Jest kilka rzeczy do rozważenia przed konwersją roweru górskiego na szosowy. Jeśli planujesz używać roweru do dojazdów do pracy, być może zechcesz zmienić go na rower szosowy. Rower szosowy zapewnia znacznie lepszy trening cardio i jest bardziej komfortowy podczas jazdy na długich dystansach.

Po pierwsze, rower szosowy ma smukłą ramę. Rower górski ma cięższą, grubszą ramę. Rowery szosowe są znacznie lżejsze i nie posiadają pręta obciążającego z przodu ramy. Rowery szosowe mają również inne opony. Opony w rowerach górskich są bardziej gładkie, co sprzyja przyczepności na luźnym podłożu. Zapewnia to płynniejszą jazdę i mniejsze opory toczenia.

Kolejnym ważnym czynnikiem do rozważenia jest przełożenie. Rower górski ma zazwyczaj 42-zębową tarczę, podczas gdy rower szosowy ma 50-zębową tarczę. Zmiana przełożeń zapewnia lepszą zdolność do wspinaczki. Możesz również zdecydować się na mniejszą obręcz łańcucha, aby zwiększyć swoje możliwości wspinaczkowe.

Przed zmianą roweru górskiego na szosowy należy upewnić się, że posiadasz odpowiednie opony. Istnieją pewne różnice pomiędzy rowerem górskim a szosowym, w tym rozstaw osi i rozmiar ramy. Chociaż można zmodyfikować opony do roweru górskiego, aby pasowały do roweru szosowego, należy pamiętać, że geometria roweru szosowego nie będzie się dobrze przekładać na rower górski. Rower szosowy będzie miał dłuższy rozstaw osi i większą ramę. Będzie również wymagał od Ciebie zmiany postawy i kierownicy.

Kolejną ważną rzeczą, którą należy rozważyć przy zamianie roweru górskiego na szosowy, jest przełożenie biegów. Dzięki temu będziesz miał więcej mocy i większą prędkość. Należy jednak pamiętać, że jeśli jesteś początkującym rowerzystą szosowym, powinieneś zacząć od niższego przełożenia. Możesz również rozważyć zakup pedałów szosowych, aby ułatwić sobie jazdę na drodze. Bardziej miękki uchwyt i pedały pomogą Ci lepiej kontrolować prędkość.

Jeśli zamierzasz przerobić swój rower górski na szosowy, możesz spróbować znaleźć rower jednobiegowy. Ten typ roweru może być łatwo przekonwertowany. Jeśli posiada on konwencjonalną, gwintowaną piastę tylną, możesz po prostu zdjąć piastę tylną i zamontować w jej miejsce stałą zębatkę. Pamiętaj, aby użyć LocTite lub podobnego kleju do gwintów na przedniej i tylnej piaście.

Czy trzeba wymienić korbę?

Tak, w celu przerobienia roweru górskiego na nowoczesny rower szosowy konieczna jest wymiana korby. Zakup nowej korby jest kosztowny, ale łatwiej i taniej jest zmodernizować istniejącą. Aby przerobić rower górski na szosowy, należy usunąć pierścienie łańcuchowe, przerobić ramiona korby i wrzeciona oraz zamontować nowe koło przednie. Potrzebny będzie również wystarczająco długi łańcuch pomiędzy przednim a tylnym kołem.

Przed rozpoczęciem konwersji zmierz linię łańcucha z przodu roweru górskiego. Możesz użyć zwykłej linijki, aby zmierzyć długość od rury podsiodłowej do środka zębów obręczy łańcuchowej. Jeżeli korby w rowerze górskim są dłuższe niż w rowerze szosowym, będziesz musiał zmienić wspornik dolny. Będzie to miało wpływ na dopasowanie roweru i sposób pedałowania. Przed zmianą upewnij się, że wybrałeś korbę o tym samym rozmiarze.

Możesz również wymienić korby, aby uczynić rower bardziej uniwersalnym. Zestaw korbowy mocuje się do ramy poprzez dolny wspornik, co oznacza, że do jego montażu i demontażu będziesz musiał użyć specjalnych narzędzi. Aby zainstalować nowy dolny wspornik i ramiona korby, musisz je rozebrać. Po ich zdjęciu wyczyść wnętrze suportu i w razie potrzeby nasmaruj je.

Korby w rowerze szosowym są podobne do tych używanych w rowerach MTB, chociaż użyto w nich różnych materiałów. W większości korb szosowych stosuje się korby aluminiowe, ale niektóre modele z wyższej półki mogą być wykonane z włókna węglowego. W korbach szosowych stosuje się zazwyczaj dwa lub trzy pierścienie, aby dostosować je do różnych zakresów przełożeń.

Przerzutki przednie z podwójnym łańcuchem mogą obsługiwać różnicę do 16t pomiędzy pierścieniami łańcucha. Przerzutki przednie mają zazwyczaj konserwatywną konstrukcję, ale mogą pomieścić szeroki zakres rozmiarów pierścieni łańcuchowych.

Korbę można zamontować w ramie szosowej, ale upewnij się, że przed zamontowaniem nowej korby zamontujesz wspornik dolny MTB. Dolny wspornik w rowerze szosowym jest krótszy niż w MTB, co oznacza, że korba MTB będzie wystawać.

Czy potrzebujesz błotników lub błotników?

Błotniki lub kamizelki chronią rower przed błotem, gruzem i innymi zanieczyszczeniami. Pełnowymiarowe błotniki wymagają wolnej przestrzeni za rurą podsiodłową, hamulcami i łańcuchami. Może to wymagać poszerzenia ramy lub zmiany geometrii roweru. Ponadto, pełnowymiarowe błotniki wymagają większych zacisków hamulcowych.

Jeśli w Twoim rowerze brakuje punktów montażowych dla pełnych błotników, Crud Roadracer MK3s są dobrym rozwiązaniem. Jednak nie zapewnią one Twojemu rowerowi tak świeżego wyglądu jak wtedy, gdy był nowy. Błotniki są dostępne w wielu różnych stylach i rozmiarach.

Niektóre rowery mają wbudowane błotniki, ale większość nie. Błotniki najlepiej stosować w rowerach z szerszymi oponami. Pomagają one utrzymać rowerzystę w czystości, co może być korzystne podczas jazdy w deszczowych warunkach. Błotniki mogą również zwiększyć żywotność twojego układu napędowego.

Błotniki to przydatne akcesoria do roweru, zwłaszcza jeśli planujesz używać roweru do jazdy po drogach. Chronią one rowerzystę przed opryskami i zabezpieczają najważniejsze części roweru. Pozostanie suchym jest również bardzo ważne podczas jazdy po błotnistych drogach lub na długich przejażdżkach. Mogą kosztować nawet 100 dolarów lub więcej, więc nie są tanim dodatkiem.

Przed zamontowaniem błotników należy sprawdzić prześwit w rowerze. Niektóre rowery nie mają wystarczającego prześwitu na pełne błotniki. Dlatego upewnij się, że kupujesz wysokiej jakości błotniki, które mają szybko zwalniane klipsy, co pozwoli Ci je łatwo zdjąć, gdy pogoda się pogorszy.

Błotniki nie są niezbędnym wyposażeniem, ale stanowią doskonały element bezpieczeństwa. Zapobiegają przedostawaniu się błota do hamulców lub przerzutek Twojego roweru. Błotniki są regulowane i zazwyczaj pasują do większości rowerów.

Jeżeli zastanawiasz się, czy potrzebujesz błotników lub błotników podczas przebudowy roweru na szosowy, rozważ tylny błotnik montowany na siodełku. Jest to najłatwiejszy w montażu błotnik, który ochroni Cię przed deszczem i opryskami drogowymi.

Podczas przebudowy roweru MTB na rower szosowy, ważne jest, aby upewnić się, że tylne błotniki są prawidłowo dopasowane. Błotniki tylne chronią Cię przed błotem i wodą, która jest kopana przez tylną oponę. Błotnik tylny chroni również rower przed przedostawaniem się błota i wody do wnętrza roweru.

Czy potrzebujesz większej kasety?

Jeśli planujesz przebudowę roweru górskiego na szosowy, być może zastanawiasz się, czy musisz zmienić kasetę. Zmiana kasety może być kłopotliwa i nieco kosztowna, więc przed podjęciem decyzji należy rozważyć swoje potrzeby związane z jazdą.

Jedną z opcji jest zmiana całego systemu przerzutek. Zazwyczaj wiąże się to z wymianą dużej tarczy łańcuchowej na mniejszą. Pierścienie łańcuchowe w rowerach górskich mają 42 zęby, natomiast w rowerach szosowych 50 zębów. Ta zmiana drastycznie poprawi Twój system przełożeń.

Większość rowerów szosowych jest wyposażona w kasetę z 12 do 25 zębami. Jest to wystarczające dla większości terenów, ale nie nadaje się na ogromne wzniesienia. Jeśli jednak planujesz jeździć po górach, może Ci się przydać kaseta z większą, największą zębatką. Pozwoli Ci to pedałować szybciej i dłużej utrzymać się na stromych nachyleniach. Musisz jednak upewnić się, że masz kompatybilną przerzutkę z nową kasetą.

Najpierw zdejmij tylne koło. Jeśli kupiłeś zupełnie nowy rower, może on być dostarczony z kasetą, która jest dostarczana z szybkozamykaczem. Jest to prosty proces, ale trzeba wiedzieć, co się robi. Podczas usuwania starej kasety pamiętaj o nasmarowaniu pierścienia blokującego kasety. Zapobiegnie to zakleszczeniu się kasety lub jej wypadnięciu. Jeśli pierścień zabezpieczający jest uszkodzony lub złamany, konieczna będzie jego wymiana.

Istnieje kilka rodzajów kaset, które różnią się ilością trybów i zębów. Standardowa kaseta rowerowa ma osiem, dziewięć lub jedenaście zębów. Kaseta w rowerze szosowym ma więcej zębów. Z kolei kaseta do rowerów górskich ma mniej zębów. Oznacza to, że będziesz musiał się bardziej wysilić, aby zmienić bieg, co nie jest zbyt pożądane przy pokonywaniu wzniesień i trudnego terenu.

Jeżeli planujesz przebudowę roweru górskiego na szosowy, musisz zmienić rozmiar kasety. Na przykład, może być konieczne zainstalowanie większej zębatki. Większa zębatka w rowerze szosowym będzie łatwiejsza do zmiany. Większa kaseta pozwoli Ci również zwiększyć przełożenie, co poprawi Twoje pedałowanie.

Podobne tematy