Sport dla każdego

Ten Blog to miejsce, gdzie możesz dowiedzieć się wszystkiego o kolarstwie. Zasady jazdy jak i inne nowinki.

Jak zmienić opony i prędkość na rowerze

Jak zmienić opony i prędkość na rowerze

Jeśli planujesz zmienić opony i prędkość na rowerze, powinieneś najpierw poznać rozmiar swoich obecnych opon. Możesz to ustalić patrząc na numery ścian bocznych opony. Numery te wskazują na rozmiar opony, w tym jej szerokość i średnicę zewnętrzną. Ściana boczna może zawierać dwa lub więcej zestawów numerów rozmiarowych, a nowa opona musi pasować do jednego z nich. Na przykład 29 x 2,3 będzie pasować do opony o średnicy 29 cali, natomiast 700x25c będzie pasować do opony o średnicy zewnętrznej 700 mm i szerokości 25 mm.

Zapobieganie blowoutom

Podczas zmiany opon i prędkości w rowerach istnieje kilka sposobów zapobiegania blowoutom. Po pierwsze, właściciel roweru jest odpowiedzialny za utrzymanie i naprawę swojego roweru. Musi on regularnie sprawdzać opony roweru. Niesprawne opony lub zbyt mocno napompowane mogą doprowadzić do wybuchu. Jeśli rowerzysta ponosi winę za wydmuchanie, może mieć podstawy do roszczeń prawnych.

Wymiana opony rowerowej polega zazwyczaj na wymianie dętki. Czasami jednak konieczna jest wymiana opony i dętki. W takim przypadku należy zapobiegać nadmiernej utracie powietrza poprzez wymianę dętki przynajmniej raz na dwa tygodnie. Należy pamiętać, aby nigdy nie pozostawiać roweru na boku z przebitą oponą lub dętką na dłuższy czas.

Innym sposobem zapobiegania rozdęciu jest sprawdzenie, czy na dętce opony nie ma uszkodzeń. Jeśli ściana boczna ma duże rozdarcie, opona jest bardziej narażona na rozerwanie. Jest to poważne ryzyko, zwłaszcza jeśli jeździsz z dużą prędkością.

Opona powinna mieć odpowiednią nośność dla roweru. Indeks nośności opony jest wytłoczony na ścianie bocznej jako część jej kodu. Wskazuje on maksymalny ciężar, jaki można umieścić na oponie. Dodatkowy ciężar może spowodować rozerwanie opony poprzez rozciągnięcie jej ściany bocznej.

Zmieniając oponę, staraj się upewnić, że bieżnik nowej opony jest skierowany w stronę, w którą ma jechać. Niektóre opony są kierunkowe i mają odpowiednią etykietę “kierunek jazdy”. Jednak podczas zmiany opony nigdy nie należy używać klucza ani innych narzędzi. Narzędzia mogą uszkodzić oponę, a nawet przebić dętkę. Podczas zmiany opony lepiej używać palców.

Po zdjęciu opony należy odłączyć linkę hamulca, a następnie odpiąć pedały. Następnie można obrócić rower i kręcić pedałami, co pozwoli sprawdzić, czy biegi zmieniają się prawidłowo. Oś powinna pokrywać się z hakami na widelcu. Pamiętaj o zdjęciu sakw lub innych toreb, aby ułatwić zdjęcie koła z roweru.

Pompowanie opon

Ciśnienie w oponach rowerowych różni się w zależności od rodzaju opony i nawierzchni drogi. Niemniej jednak różnice te nie są na tyle duże, aby się nimi przejmować. Dobrym punktem wyjścia jest sprawdzenie ściany bocznej opony rowerowej, na której powinno być podane maksymalne i minimalne ciśnienie. Następnie należy odpowiednio wyregulować ciśnienie. Można również skorzystać z przenośnego ciśnieniomierza. Wtedy można sprawdzić ciśnienie przed wybraniem się na dłuższą przejażdżkę.

Opony rowerowe muszą być napompowane odpowiednim ciśnieniem, aby zapewnić właściwą przyczepność i osiągi. Przepompowanie opon zwiększa ryzyko wystąpienia pinch flat. Niedopompowanie opon spowoduje zmniejszenie prędkości. Jednak sprawi, że jazda będzie bardziej komfortowa, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach.

Opony rowerowe muszą być prawidłowo napompowane, aby uniknąć przebicia opony i zapobiec przebiciu. Aby mieć pewność, że ciśnienie jest właściwe, użyj pompki z manometrem. Aby określić prawidłowe ciśnienie, można odwołać się do zalecanego przez producenta maksymalnego ciśnienia PSI. Przestrzeganie wytycznych producenta gwarantuje, że opony rowerowe są napompowane do właściwego ciśnienia PSI.

Jeśli nie widzisz wybrzuszenia, być może opony są niedopompowane. Może to zmniejszyć Twoją średnią prędkość nawet o 0,5 km/h. Może to również prowadzić do powstawania tzw. pinch flat i dodatkowych przebić. Aby uniknąć pinch flat, upewnij się, że opony rowerowe są napompowane do maksymalnego zalecanego ciśnienia.

Użycie lokalizatora GPS jest dobrym sposobem na określenie ciśnienia, jakiego potrzebują Twoje opony. Następnie możesz sprawdzić ciśnienie na oponie podczas jazdy. Na przykład, jeśli czujesz, że jest zbyt niskie, zwolnij pięć psi i zobacz, czy to pomoże. Jeśli nie, dodaj więcej powietrza, aż zobaczysz lepszą trakcję.

Jeśli planujesz zmianę prędkości na swoim rowerze, musisz wiedzieć, jak zmienić ciśnienie w oponach. Właściwe ciśnienie określi prędkość roweru i to, jak szybko będziesz podróżować. Możesz również użyć kalkulatora ciśnienia w oponach, aby dowiedzieć się, jakie jest prawidłowe ciśnienie. To proste i na dłuższą metę pozwoli Ci zaoszczędzić sporo czasu.

Na ciśnienie w oponach rowerowych ma wpływ waga rowerzysty, przewożonego przez niego bagażu oraz samego roweru. Im większe obciążenie, tym wyższe ciśnienie w oponach. Napompowanie opon na odpowiednie ciśnienie zapobiegnie staczaniu się roweru po wybojach.

Pompowanie przebitej opony

Napompowanie przebitej opony w rowerze wymaga wykonania kilku prostych czynności. Po pierwsze, należy wiedzieć, jak rozpoznać typ opony, którą się posiada. Na przykład, jeśli masz zawór Schradera w stylu amerykańskim, pociągnij kluczem do góry za zawór powietrza. W przypadku zaworu Presta lub Dunlop wystarczy pociągnąć do góry za kapturek zaworu.

Następnie należy określić ciśnienie w oponie. Ciśnienie w oponie należy mierzyć w PSI lub procentach. W idealnym przypadku ciśnienie w oponie powinno być takie, aby zapewnić płynną jazdę i pewność podczas pokonywania zakrętów. Jeśli przednie koło czuje się niespokojnie lub chwieje się, należy dodać powietrza do opony. Pamiętaj, że ciśnienie w oponie może się różnić w zależności od terenu, pogody i rozmiaru opony.

Sprawdzaj ciśnienie w oponie za pomocą manometru znajdującego się na ścianie bocznej opony. Nie należy ściskać opony, gdyż nie jest to dokładna metoda. Do montażu opony można również użyć dźwigni do opon. Należy zachować ostrożność, ponieważ może to spowodować uszczypnięcie dętki. Należy również sprawdzić krawędzie opony i obręczy, aby upewnić się, że dętka nie znajdzie się pomiędzy stopką a obręczą.

Opona, która jest niedopompowana, będzie bardziej miękka niż ta, która jest w idealnym stanie. Często przy skręcaniu kołem opona będzie wyczuwalna jako grudkowata lub wyboista. Uszkodzona opona jest bardziej narażona na rozerwanie. Jeśli dętka jest nadal nienaruszona, można po prostu usunąć spiczasty przedmiot i ponownie napompować oponę.

Zmiana przebitej opony w rowerze wymaga wykonania kilku prostych czynności. Po pierwsze, należy dokładnie obejrzeć oponę i użyć rękawiczek, aby uniknąć obrażeń. Następnie należy usunąć wszelkie zanieczyszczenia, które utknęły wewnątrz opony. Stare opony często ulegają pęknięciom i strzępieniu, co jest znakiem, że czas na nową. Należy również dokładnie sprawdzić okrągły kształt gumy w pobliżu szczytu opony pod kątem uszkodzeń.

Po drugie, należy sprawdzić ciśnienie w oponie. Ważne jest, aby wiedzieć, ile powietrza potrzebujesz, aby uzyskać płaską oponę w rowerze. Należy sprawdzić zalecane ciśnienie podane na boku opony rowerowej.

Zmiana przebitej opony

Szybka i bezpieczna zmiana przebitej opony to ważna umiejętność, którą należy opanować podczas jazdy na rowerze. Istnieje wiele powodów, dla których możesz napotkać przebitą oponę podczas jazdy rowerem. Najszybszym sposobem na wymianę przebitej opony jest zapobieganie pogorszeniu się sytuacji poprzez szybką naprawę. Szybka zmiana pozwoli Ci również uniknąć czekania na powrót Twoich towarzyszy jazdy. Jeśli jeździsz w ekstremalnych warunkach, możesz nie chcieć zwlekać z naprawą przebitej opony.

Najpierw należy zdjąć oponę z roweru. Może to być trudne, jeśli opona jest zbyt wąska lub ciasna. Po zdjęciu opony można następnie wyjąć dętkę i wymienić ją. Jeżeli wymieniasz więcej niż jedną oponę, może być konieczne użycie zestawu do łatania.

Przed wymianą przebitej opony należy sprawdzić jej ciśnienie. Wiele opon rowerowych jest sprzedawanych z zalecanymi zakresami ciśnienia i wartościami maksymalnymi. Większość rowerzystów nie zwraca na to uwagi, a niskie ciśnienie znamionowe może doprowadzić do przebicia opony. Niedopompowane opony mają zwiększone opory toczenia i utrudniają pedałowanie. Prawidłowo napompowane opony będą miały małe wybrzuszenie w miejscu styku z drogą.

Zmiana opony rowerowej wymaga pewnych umiejętności, kreatywności i wiedzy. Zawsze należy mieć pod ręką narzędzia i wiedzieć, jak wymienić oponę rowerową. Po zakończeniu pracy można napompować oponę i założyć ją z powrotem na rower. Ta prosta technika może pomóc Ci uniknąć przebicia opony i kontynuować jazdę.

Przed nałożeniem łatki należy oczyścić miejsce przebicia szmatką szmerglową. Jeśli używasz łatki bez kleju, nałóż ją bezpośrednio na dziurę. Jeśli używasz łatek wymagających kleju, nałóż cienką warstwę kleju, poczekaj aż klej wyschnie, a następnie przyciśnij łatkę do opony, aż się przyklei.

Przed rozpoczęciem wymiany przebitej opony należy sprawdzić jej ciśnienie. Jeśli jest ono zbyt niskie, może być źle osadzone. Jeśli używasz hamulca szybkozamykającego, upewnij się, że najpierw napompujesz oponę.

Podobne tematy