Jak wyregulować przednią przerzutkę
Gdy rower nie zmienia prawidłowo przełożenia, konieczna może być regulacja przerzutki przedniej. Oto kilka wskazówek, dzięki którym rower będzie zmieniał biegi jak należy. Regulacja limitu zewnętrznego znajduje się na górnej stronie przerzutki. Nazywana jest również śrubą ograniczającą. Pociągnij linkę przedniej przerzutki na zewnątrz i upewnij się, że przerzutka jest w skrajnym położeniu, bez zrzucania łańcucha.
Śruby ograniczające na górnej stronie przerzutki
Przerzutka przednia to część roweru, która umożliwia rowerzyście łatwą zmianę biegów. Składa się z prowadnicy łańcucha i serii śrub ograniczających. Powolna lub luźna przerzutka przednia może powodować, że łańcuch porusza się zbyt mocno lub zbyt słabo, co skutkuje mniej efektywną jazdą.
Można precyzyjnie wyregulować położenie łańcucha poprzez poluzowanie lub dokręcenie śrub ograniczających znajdujących się na górnej stronie przerzutki przedniej. Upewnij się, że łańcuch może poruszać się w górę i w dół obu pierścieni bez ocierania się o siebie. Jeśli tak nie jest, być może trzeba będzie obrócić klatkę.
Śruby ograniczające są zwykle oznaczone na górnej stronie przedniej przerzutki. Śruby te kontrolują odległość, na jaką klatka przerzutki przedniej może się przesunąć od wewnętrznej do zewnętrznej tarczy łańcucha. Służą one również jako punkt odniesienia podczas regulacji kąta obrotu.
Jeżeli występuje tarcie łańcucha, być może trzeba dokręcić śrubę ogranicznika górnego. Zapobiega ona wysuwaniu się łańcucha z wewnętrznych kół zębatych. Dolna śruba ograniczająca zapobiega ocieraniu się łańcucha o zewnętrzne koła zębate. Śrubę ograniczającą należy dokręcić do oporu, ale nie tak mocno, aby łańcuch ocierał się o przerzutkę.
Po upewnieniu się, że przerzutka przednia ma prawidłowe przełożenie, można wyregulować górną i dolną śrubę ograniczającą z przodu i z tyłu. Górna śruba ograniczająca powinna być ustawiona na największą tarczę, natomiast dolna śruba ograniczająca powinna być ustawiona tak, aby łańcuch nie przesuwał się poza najmniejszą tarczę.
Przerzutka przednia posiada dwie długie płytki i koszyk, które znajdują się po obu stronach łańcucha. Klatka łączy się z parą ramion dźwigni, które są przymocowane do ramy roweru. Na drugim końcu znajduje się ramię uruchamiające, które łączy linkę zmiany biegów z przerzutką.
Śruba L
W celu wyregulowania przerzutki przedniej należy zlokalizować śrubę L i poluzować ją do żądanej pozycji. Często można spotkać te śruby obok siebie na korpusie przerzutki. Śruba L ogranicza ruch klatki w kierunku roweru. Podczas regulacji śruby L należy najpierw przełożyć łańcuch na najmniejszą tarczę lub największą zębatkę tylną. Po wykonaniu tej czynności należy poluzować śrubę zaciskową lub poluzować linkę przerzutki.
Jeśli śruba L nie pasuje prawidłowo, można ją dokręcić obracając małą śrubę na przerzutce. Poluzuj śrubę do punktu, w którym znajduje się najbliżej łańcucha, nie ocierając się o niego. Łańcuch jest teraz gotowy do zmiany biegu na kolejny.
Podczas jazdy rowerem, regulacja śruby L na przerzutce przedniej kontroluje ilość ruchu do wewnątrz, jaki może wykonać rolka prowadząca. Dokręcenie śruby powoduje wycentrowanie jej na zębatce, natomiast poluzowanie powoduje wyrównanie jazdy łańcucha.
Właściwa regulacja przerzutki przedniej pomoże również zapobiec przeskakiwaniu łańcucha pomiędzy pierścieniami. Nieprawidłowo wyregulowana przerzutka może powodować ocieranie się łańcucha o wewnętrzną klatkę przerzutki. Może to skutkować nierównomierną pracą przerzutki.
Wygięta płytka łańcucha, nieprawidłowa wysokość oraz ogólne zużycie linki i obudowy mogą wpływać na płynną zmianę biegów przerzutki przedniej. Po wyregulowaniu tych elementów przerzutka powinna poruszać się płynnie i bez problemu. Jednakże, jeśli zmiana biegów jest powolna, może być konieczne wyregulowanie śruby L w celu zwiększenia komfortu.
Po zamontowaniu nowej przerzutki przedniej, możesz chcieć wyregulować koszyk tak, aby był równoległy do kół łańcuchowych. Klatka powinna znajdować się zaledwie dwa milimetry nad zębami największej tarczy. Używając narzędzi ręcznych, dokręć linkę i przykręć ją z powrotem na miejsce. Wymiana wewnętrznej tarczy łańcuchowej to kolejny sposób na regulację przerzutki przedniej.
Korzystanie ze stojaka naprawczego
Stojak do naprawy roweru jest niezbędnym narzędziem do regulacji przerzutki przedniej. Zapewnia on lepszą widoczność i ułatwia ustawienie poszczególnych elementów. Aby uzyskać optymalną wydajność zmiany biegów, klatka przerzutki powinna znajdować się powyżej największej tarczy łańcuchowej. Jeżeli jest ona ustawiona zbyt nisko, łańcuch może obijać się o pierścienie i blokować się podczas zmiany biegów. Użycie stojaka do naprawy rowerów pozwala na bezpieczne wykonanie tej czynności.
Zacznij od sprawdzenia śrub ograniczających. Powinny być na nich trwałe oznaczenia. Śruby, które kontrolują ruch ramienia przerzutki przedniej z boku na bok, znajdują się zazwyczaj obok siebie na korpusie głównym. Mogą być ułożone obok siebie lub poziomo. Śruba “external stop” kontroluje jak daleko przerzutka oddala się od ramy, podczas gdy śruba “inner stop” kontroluje jak daleko przesuwa się w kierunku ramy.
Regulacja przerzutki przedniej nie jest trudna, jeśli posiada się odpowiednie narzędzia. Stojak do naprawy rowerów jest najlepszym narzędziem do wykonania regulacji. Dzięki niemu będziesz widział wyraźnie i dokładnie śruby i łatwo zorientujesz się, czy trzeba je wyregulować.
Możesz również wyregulować śrubę high limit w przerzutce przedniej. Jeśli łańcuch wpada w pedały, oznacza to, że przerzutka nie ma najwyższego biegu. Śrubę ograniczającą wysokość biegu należy wyregulować o około pół obrotu. Po wykonaniu tej czynności można następnie obracać pedałami, aby sprawdzić czy łańcuch znajduje się na najwyższym biegu.
Przed rozpoczęciem regulacji przerzutki przedniej należy upewnić się, że podnosimy łańcuch z dolnego wspornika ramy. Następnie należy upewnić się, że tarcze łańcuchowe są prawidłowe, korzystając z koszyka przerzutki. Gdy pierścienie są już prawidłowe, można je delikatnie podważyć za pomocą klucza nastawnego. Możesz również użyć plastikowego młotka, aby wyprostować wszelkie wypaczone lub chwiejące się pierścienie.
Przełożenie na najmniejszą zębatkę kasety
W celu wyregulowania przerzutki przedniej należy przełożyć na najmniejszą zębatkę kasety. Następnie kliknij na dźwignię przerzutki, aby przesunąć łańcuch do następnej tryby. Jeśli łańcuch przeskakuje w górę kasety, poluzuj napięcie linki, aby łańcuch płynnie się przesuwał. Poluzuje to również śrubę zaciskową, która utrzymuje koszyk przerzutki na miejscu.
Przerzutka przednia posiada dwie śruby ograniczające na swoim głównym korpusie. Zazwyczaj są one oznaczone jako “L” – low i “H” – high. Śruba krańcowa L (low) reguluje, jak daleko może przesunąć się klatka w kierunku roweru. Można ją poluzować poprzez przesunięcie łańcucha na najmniejszą zębatkę kasety. Następnie należy poluzować śrubę zaciskową i wyregulować przerzutkę przednią.
W zależności od rodzaju łańcuchów i typu roweru może być konieczna regulacja przerzutki przedniej. W idealnej sytuacji łańcuch powinien gładko przylegać do zewnętrznej płytki koszyka łańcucha i znajdować się dwa do trzech milimetrów nad zębami łańcucha. W przypadku zbyt dużej nadwyżki łańcuch będzie się przesuwał poza pierścień. Dlatego regulację przerzutki przedniej należy przeprowadzać ostrożnie, biorąc pod uwagę inne pozycje łańcucha i warunki jazdy.
Powinieneś być w stanie przełożyć się na najmniejszy tryb kasety delikatnie pedałując. Aby przetestować przerzutkę przednią, podnieście rower z ziemi. Ustawić łańcuch na małej tarczy i sprawdzić działanie dźwigni. Jeżeli łańcuch skacze lub przeskakuje, śruba ograniczająca “L” jest zbyt mocno dokręcona i należy ją poluzować. Jeżeli łańcuch przeskakuje lub szarpie się podczas zmiany biegów, należy wyregulować śrubę dolnego limitu, aby zapobiec spadaniu łańcucha z kasety i wpadaniu do holu ramy.
Gdy przerzutka przednia jest luźna, należy spróbować dokręcić linkę obracając ją o ćwierć obrotu. Jeśli masz regulowaną przerzutkę przednią, powinieneś być w stanie łatwo ją wyregulować.
Podobne tematy