Dlaczego mój rower jest tak trudny do jazdy
Jeśli masz problemy z pedałowaniem, istnieje wiele potencjalnych problemów z rowerem. Nadmierne tarcie, zużyte klocki hamulcowe, rdza na łańcuchu i niedopompowane opony to potencjalni winowajcy. Zmniejszenie tarcia poprawi wrażenia z jazdy na rowerze. Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby ułatwić sobie jazdę rowerem.
Klocki hamulcowe dotykające obręczy koła
Jazda na rowerze z klockami hamulcowymi dotykającymi obręczy koła utrudnia kontrolowanie prędkości roweru. To nie tylko spowalnia, ale również powoduje zużycie klocków hamulcowych. Możesz łatwo naprawić ten problem, wykonując kilka prostych czynności.
Po pierwsze, musisz sprawdzić wyrównanie klocków hamulcowych. Możesz sprawdzić wyrównanie klocków hamulcowych poprzez poluzowanie szybkozłączki na piaście, a następnie przesunięcie koła na jedną stronę. Należy również sprawdzić klocki pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Być może trzeba będzie wymienić klocki hamulcowe, jeśli są zbyt zużyte.
Dotykanie przez klocki hamulcowe obręczy koła Twojego roweru może być spowodowane wieloma różnymi czynnikami. Jeżeli klocki hamulcowe są zbyt zużyte, nie są w stanie zapewnić odpowiedniego tarcia. W klockach hamulcowych może również osadzać się żwir lub mogą one ulec zeszkleniu. Zeszklone klocki hamulcowe nie zapewniają już tarcia i należy je jak najszybciej wymienić.
Klocki hamulcowe dotykające obręczy koła roweru mogą również powodować tarcie hamulców po jednej stronie roweru. Problem ten można rozwiązać regulując hamulce tak, aby klocki równomiernie dotykały obręczy. Następnie należy chronić swój rower za pomocą ubezpieczenia rowerowego. Te specjalistyczne polisy pokryją uszkodzenia roweru i akcesoriów. Specjalistyczne towarzystwo ubezpieczeń rowerowych da Ci 40% zniżki przy zakupie ubezpieczenia u nich.
Do regulacji wirników hamulcowych możesz użyć dedykowanego narzędzia do truowania wirników hamulcowych. Jeśli nie masz jednego z tych narzędzi, możesz również użyć szczypiec Knipex lub regulowanego klucza półksiężycowego. Upewnij się tylko, że używasz czystego narzędzia, aby uniknąć zanieczyszczenia klocków hamulcowych.
Jazda na rowerze ze zbyt zużytymi lub wypaczonymi hamulcami utrudnia jazdę, ponieważ klocki hamulcowe ocierają o obręcz. Dzieje się tak, gdy koło jest wygięte lub wypaczone. Ramię hamulca ociera wtedy o obręcz, a koło nie obraca się. W skrajnych przypadkach koło mogłoby ocierać się o ramę i spowodować wypadek. Z drugiej strony, hamulce tarczowe nie powodują tego problemu, ponieważ nie używają obręczy jako powierzchni hamującej.
Rdza na łańcuchu
Najlepszym sposobem na usunięcie rdzy jest jej dokładne wyczyszczenie. Użyj odtłuszczacza lub mydła do naczyń i wody w czystym naczyniu. Należy pozwolić łańcuchowi moczyć się przez kilka godzin lub przez noc. Ilość rdzy określa, jak długo trzeba moczyć. Jeśli rdza jest poważna, moczyć przez dzień lub dłużej. Gdy łańcuch jest już czysty, użyj szmatki, aby usunąć nadmiar smaru.
Rdza może powodować, że łańcuch rowerowy staje się mniej elastyczny i łamliwy. Utrudnia to zmianę biegów. Jeśli łańcuch jest mocno skorodowany, może nawet pęknąć w trakcie jazdy. Może również przestać reagować na pedałowanie, a Ty możesz znaleźć się w rowie lub przy dużym natężeniu ruchu. Do naprawy łańcucha możesz użyć smaru. Jeśli jest to poważny problem, należy rozważyć wymianę łańcucha.
Jeżeli nie dbasz regularnie o łańcuch rowerowy, w końcu zacznie on rdzewieć. Regularna konserwacja pomoże zapobiec temu zjawisku i zapewni, że Twój rower będzie działał jak najlepiej. Rdza na łańcuchu może mieć wpływ na układ napędowy i ramę.
Zardzewiały łańcuch rowerowy może stanowić poważny problem, zwłaszcza podczas jazdy w mokrym środowisku. Nie tylko utrudnia on pedałowanie, ale może również uszkodzić inne elementy roweru. Rdza może również zwiększać napięcie i utrudniać jazdę. Aby uniknąć tych problemów, należy regularnie czyścić i oliwić łańcuch rowerowy.
Rdza na łańcuchu może powstać w wyniku połączenia uszkodzenia przez wodę i zaniedbania. Jeżeli łańcuch ulegnie zamoczeniu, należy go wysuszyć natychmiast po użyciu. Jeśli to możliwe, unikajcie jazdy w deszczu lub po kałużach. Ważne jest również, aby trzymać rower w pomieszczeniu lub przykryć go przed żywiołami.
Do czyszczenia łańcucha rowerowego można również użyć octu. Ocet zawiera kwas octowy, który może rozpuścić rdzę. Ilość użytego octu powinna zależeć od ilości rdzy na Twoim rowerze.
Lekkie przebicie opony
Jednym z najbardziej frustrujących problemów dla rowerzystów jest przebicie opony. Zdarza się to zawsze w najgorszym możliwym momencie. Entuzjasta kolarstwa oczekuje, że jego rower będzie w pełni przygotowany, gdy rozpocznie jazdę, i z pewnością nie chce być zmuszony do zatrzymania się i zmiany przebitej opony w ostatniej chwili. Wiedza o tym, jak zdiagnozować przebicie opony i wymienić ją, jest niezbędną umiejętnością dla każdego miłośnika jazdy na rowerze.
Aby zdiagnozować przebicie opony, trzeba wiedzieć, co jest przyczyną problemu. Przebicie opony może być spowodowane małą dziurą w oponie lub czymś uwięzionym wewnątrz opony. W obu przypadkach należy wymienić dętkę.
Inną częstą przyczyną przebicia opony jest niskie ciśnienie w oponie. Ciśnienie w oponach ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania przebiciom. Niskie ciśnienie w oponach i niewłaściwe przełożenie mogą powodować problemy z pedałowaniem. Zmiana biegów lub zmniejszenie tarcia ułatwi jazdę. Przed jazdą należy również sprawdzić ciśnienie w oponach. Pamiętaj, że niektóre opony są bardziej podatne na przebicie niż inne. Aby uniknąć przebicia, staraj się jeździć powoli i unikać nierównych powierzchni.
Nieprawidłowe ciśnienie w oponie może spowodować wybrzuszenie opony. Takie wybrzuszenie może również prowadzić do przebicia, czyli sytuacji, w której dętka zostaje ściśnięta między obręczą a jakimś przedmiotem. Może to spowodować powstanie dwóch małych dziurek w dętce. Decydując o tym, jak duże ciśnienie należy zastosować, należy również wziąć pod uwagę wagę roweru i powierzchnię do jazdy.
Istnieje wiele sposobów na naprawienie przebitej opony. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy nie ma przebić. W większości przypadków można je naprawić, wymieniając dętkę. Jeśli nie masz zapasowej dętki, może być konieczny zakup nowej.
Podobne tematy