Co robić, gdy opona wpada w poślizg na feldze
Jeśli opona Twojego samochodu wsuwa się w felgę, jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby pomóc rozwiązać problem. Zwiększ nacisk na oponę w dół, dodaj smaru od pięty do palców i sprawdź, czy poziom bieżnika nie jest niski.
Zwiększanie nacisku opony w dół
Jeśli masz oponę, która wsunęła się w obręcz i wymaga wymiany, zwiększenie nacisku opony w dół jest niezbędne. Oponę należy dociskać do dołu, aż stopka opony zostanie całkowicie osadzona. Następnie należy umieścić trzonek zaworu z powrotem w obręczy. Na koniec należy sprawdzić, czy opona jest zabezpieczona i czy nie ma wycieku powietrza. Jeśli wykonasz te kroki prawidłowo, powinieneś być w stanie zmienić oponę w mniej niż 15 minut.
Kiedy opona ślizga się w obręczy, wytwarza tarcie, gdy się po niej przesuwa. Opona samochodu ma maksymalny punkt tarcia przy prędkości 0,6 m/s, natomiast minimalne tarcie osiąga przy prędkości 0,4 m/s. Gdy prędkość poślizgu przekroczy 1,5 m/s, współczynnik tarcia wzrasta do 1,1. Różnica pomiędzy tymi dwoma kątami nazywana jest kątem poślizgu. W samochodzie jest to tzw. poślizg dynamiczny. Dzieje się tak dlatego, że droga, po której porusza się koło nie jest zgodna z normalnym kierunkiem drogi.
Gdy opona ślizga się w obręczy, zwiększenie nacisku na oponę w dół jest konieczne, aby powstrzymać koło przed poślizgiem. Zwiększenie nacisku na oponę w dół pomoże zapobiec poluzowaniu się opony z obręczy i spowoduje, że samochód będzie wpadał w poślizg.
Dodawanie smaru od pięty do palca
Jeśli Twoja opona ślizga się w obręczy, powinieneś ją nasmarować. Jeśli jednak użyjesz zbyt dużo smaru, możesz skończyć z niestabilnym kołem. Dzieje się tak dlatego, że niektóre smary zawierają nadmierną wilgoć lub nie wysychają wystarczająco. W takich przypadkach powinieneś użyć smaru do stopek, który jest śliski i szybko zastyga.
Warstwa środka smarnego znajdująca się przy górnej części opony przesuwa się w lewo, natomiast ta na dole w prawo. W ten sposób warstwy środka smarnego przesuwają się obok siebie, co zmniejsza tarcie.
Sprawdzanie niskiego poziomu bieżnika
Jeśli zauważysz, że opona ślizga się na feldze, być może nadszedł czas, aby sprawdzić poziom bieżnika. Głębokość bieżnika opony jest ważna dla trakcji na drodze i odprowadzania wody na mokrych drogach. Jeśli bieżnik jest zbyt niski, pojazd może wpaść w poślizg i hydroplan. Nowe opony powinny mieć bieżnik o głębokości 2/32 cala lub większej.
Najbardziej podstawowym testem sprawdzającym głębokość bieżnika jest włożenie grosza do jednego z rowków bieżnika. Powinien on być na tyle głęboki, aby głowa Lincolna była zakryta przez bieżnik, gdyby była umieszczona na spodzie opony. Jeśli grosz jest częściowo lub całkowicie zużyty, głębokość bieżnika jest mała.
Innym szybkim i łatwym sposobem sprawdzenia głębokości bieżnika opony jest włożenie głębokościomierza do rowka bieżnika. Można go kupić w sklepie z częściami samochodowymi lub przez Internet. Dostępne są różne modele, ale wszystkie działają w ten sam sposób. Umieść sondę w rowku bieżnika i naciśnij ramiona sondy na blok bieżnika. Miernik powinien pokazać pomiar w milimetrach. Jeśli pomiar jest poniżej tego progu, czas wymienić oponę.
Prawidłowe opony
W większości przypadków sytuacja ta występuje po zamontowaniu nowej opony na feldze i nie powoduje żadnych długotrwałych problemów dla samochodu. Poślizg opony jest spowodowany nadmierną ilością środka smarnego w stopkach opony. Ten nadmiar smaru może zawierać nadmierną wilgoć lub składniki, które nie schną prawidłowo. Na szczęście problem ten można szybko naprawić, a opona powinna wrócić do normalnego wyważenia.
Opór poślizgu opony jest funkcją odległości od środka koła do opony i ciśnienia styku. Rozkład ciśnienia w zespole opona-obręcz zależy od cech konstrukcyjnych opony i obręczy, konstrukcji obręczy, ciśnienia powietrza w oponie i innych czynników. Ciśnienie styku dzieli się na ciśnienie na kołnierzu i ciśnienie na krawędzi, a ich udział różni się w zależności od typu opony i rozmiaru obręczy koła.
Pierwszym krokiem w naprawie opony, która zsunęła się na felgę, jest sprawdzenie, czy opona nie ma niskich punktów. Niskie miejsca mogą być wyczuwalne przez kolarza na kole i mogą nawet uszkodzić felgę. W takim przypadku należy wypróbować te siedem sztuczek, aby opona wróciła na swoje miejsce. Poniższe wskazówki dotyczą zarówno standardowych opon dętkowych, jak i bezdętkowych.
Sprawdzanie wagi/wyważenia obręczy
Gdy opona zaczyna się ślizgać w obręczy, ważne jest sprawdzenie wagi/wyważenia obręczy. Jest to szczególnie ważne, gdy koło jest zataczane. Tolerancja wyważenia w przypadku kół zataczanych jest mniejsza niż w przypadku kół symetrycznych, a każde niewielkie odchylenie może mieć wpływ na inne części samochodu.
Jednym z prostych sposobów sprawdzenia wyważenia felgi jest zdjęcie z niej opony. Umieścić ciężarek w pozycji godziny 12 na oponie. Zwiększ prędkość do 55 mph i zobacz, gdzie zaczynają się i kończą drgania. Jeśli nie możesz zlokalizować miejsca wibracji, być może trzeba będzie zainstalować dodatkowy kołnierz lub metalową nakładkę na zawór.
Inną metodą jest użycie wyważarki do opon. Wyważarki te naśladują warunki jazdy na drodze i wagę pojazdu. Posiadają czujniki, które mierzą ciśnienie w oponach i wyświetlają nieprawidłowości. Po zlokalizowaniu problematycznych miejsc należy umieścić oponę na wyważarce i obrócić ją. Jeśli są jakieś nieprawidłowości, należy je zanotować. Można również użyć suwmiarki, aby zmierzyć odległość między oponą a felgą.
Niski poziom bieżnika
Niski poziom bieżnika stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowców. Opony te są odpowiedzialne za zapewnienie trakcji na drodze i zmniejszenie ryzyka hydroplaningu na mokrych nawierzchniach. Oponę o niskiej głębokości bieżnika należy jak najszybciej wymienić. Aby tego uniknąć, regularnie sprawdzaj głębokość bieżnika na swoich oponach. Powinna ona wynosić co najmniej 2/32 cala.
Jednym ze sposobów określenia głębokości bieżnika opony jest zbadanie monety. Używając 25-centówki, należy zorientować monetę tak, aby głowa Abrahama Lincolna mieściła się w rowku obwodowym. Jeśli moneta wystaje z rowka, oznacza to, że bieżnik jest zbyt płytki. W Kalifornii głębokość bieżnika jest regulowana przez Vehicle Code 27465 (b).
Kalifornia wymaga, aby opona miała 2/32 cala głębokości bieżnika. Prawo to nie ma zastosowania do kół drewnianych lub powozów konnych. Prowadzenie pojazdu z mniejszą niż wymagana głębokością bieżnika jest wykroczeniem. Jest ono karane mandatem drogowym. Grzywna za wykroczenie wynosi 25 dolarów. Grzywna może być wyższa, jeśli dodane zostaną inne oceny.
Zużyte opony
Zużyte opony mogą wpływać na trakcję kół, co powoduje ich poślizg na mokrej i suchej nawierzchni. Mogą również powodować, że Twój pojazd traci na wydajności paliwowej, co oznacza częste wycieczki na stację benzynową. Problem ten można łatwo rozwiązać poprzez jak najszybszą wymianę opon. Może to być jednak kosztowne, ponieważ koszty wymiany opon mogą szybko się sumować.
Zużyte opony należy natychmiast wymienić, ponieważ mogą one zagrażać bezpieczeństwu pojazdu. Oprócz tego, że stwarzają niebezpieczną sytuację podczas jazdy, mogą powodować nierównomierne zużycie całej opony, co może prowadzić do nierównego hamowania, słabego kierowania, a nawet wybuchu. Ponadto łysa opona może spowodować, że Twój samochód wpadnie w poślizg, zwłaszcza podczas gwałtownego hamowania lub na śliskiej nawierzchni.
Aby opona była prawidłowo dopasowana, należy zastosować odpowiednie ciśnienie, które osadzi stopki opony. Ciśnienie to powinno mieścić się w zakresach maksymalnego ciśnienia określonych przez producentów kół i opon. Jeśli nie jesteś pewien poziomu ciśnienia, zawsze możesz zaznaczyć go kredą nad trzonkiem zaworu. Ten znak pomoże Ci określić, czy poślizg koła/opony jest spowodowany nieprawidłowym ciśnieniem montażu opony. Na koniec należy wykonać montaż wyważenia zgodnie z instrukcją producenta.
Podobne tematy