Ciśnienie w oponach rowerowych
Waga wpływa na ciśnienie w oponach
Ciśnienie w oponach rowerowych zależy od wagi i stylu jazdy. Masa rowerzysty jest zazwyczaj rozłożona pomiędzy przednie i tylne koła. Na przykład rowerzysta ważący 150 funtów będzie używał od 40 do 60 psi w przedniej oponie i od 60 do 80 psi w tylnej. W celu osiągnięcia najlepszego możliwego ciśnienia w oponach dla Twojej masy ciała i stylu jazdy, powinieneś przetestować swoje opony z różnymi ciśnieniami, aby określić, co działa najlepiej dla Ciebie.
Ciśnienie w oponach rowerowych różni się w zależności od typu roweru, na którym się jeździ. Na przykład opona dętkowa o szerokości trzech cali wymaga wyższego ciśnienia niż opona bezdętkowa. Należy również pamiętać, że opona rowerowa nigdy nie będzie pusta; zawsze będzie w niej jakieś ciśnienie. Nauka odczytywania ciśnienia w oponie jest umiejętnością niezbędną do utrzymania bezpiecznej i komfortowej jazdy.
Aby uzyskać najdokładniejsze odczyty, należy używać cyfrowego manometru do opon rowerowych. Dysza manometru powinna być umieszczona nad zaworem opony. Zaleca się regularne sprawdzanie ciśnienia, zwłaszcza podczas dłuższych przejażdżek. Ciśnienie w oponie będzie się różnić w zależności od terenu, pogody i rozmiaru roweru.
Należy również pamiętać o maksymalnym zalecanym ciśnieniu w oponach. Zalecane ciśnienie w oponach do jazdy szosowej wynosi zazwyczaj około 120 do 130 psi. Niższe ciśnienie jest jednak lepsze na mokrych nawierzchniach. Podobnie, opona do roweru górskiego może być najlepiej napompowana do 30 psi.
Ciśnienie w oponie zależy również od wagi rowerzysty. Cięższy rowerzysta będzie wymagał wyższego ciśnienia, a lżejszy niższego. Dlatego ważne jest, aby znać zalecane maksymalne ciśnienie dla danego motocykla i przestrzegać go. W większości przypadków zaleca się przestrzeganie zaleceń producenta.
Temperatura może również wpływać na ciśnienie w oponach rowerowych. Na przykład, jeśli jest gorący dzień, cząsteczki gazu będą poruszać się szybciej, co może prowadzić do nadmiernego napompowania. Z drugiej strony, jeśli na zewnątrz jest zimno, cząsteczki gazu będą poruszać się mniej szybko. W obu przypadkach przepompowanie może doprowadzić do wybuchu, natomiast niedopompowanie może spowodować nadmierne tarcie i doprowadzić do rozerwania opony.
Temperatura wpływa na ciśnienie w oponach
Zmiany temperatury powodują spadek ciśnienia w oponach rowerowych o około 2% na każde 10 stopni Fahrenheita wzrostu lub spadku. Prawo gazu idealnego mówi, że gdy temperatura powietrza jest wyższa od zera, ciśnienie w oponie spada o około jeden PSI, natomiast spadek o dziesięć stopni Fahrenheita zwiększa ciśnienie w oponie o jeden PSI. Dlatego ciśnienie w oponach należy sprawdzać przed każdą jazdą, niezależnie od temperatury.
Temperatura wpływa na ciśnienie w oponach rowerowych i samochodowych. Ogólnie rzecz biorąc, ciśnienie w oponach rowerowych jest mniejsze niż w samochodowych. Oponę rowerową można jednak przepompować, aby zapobiec wypadkom lub obrażeniom. Opona rowerowa powinna mieć ciśnienie co najmniej 40 psi. Ciśnienie to nie powinno być zbyt niskie ani zbyt wysokie.
Ciśnienie w oponie rowerowej zmniejsza się, gdy spada temperatura na zewnątrz. Podobnie ciśnienie w oponie wzrasta podczas jazdy po gorącej nawierzchni. Chociaż wzrost ciśnienia jest minimalny, nadal jest to ważny czynnik, który należy wziąć pod uwagę. Aby zapewnić najlepszą trakcję i bezpieczeństwo, opony rowerowe powinny być odpowiednio napompowane. Gdy temperatura spada, cząsteczki powietrza zwalniają, zajmując mniej miejsca w oponie i wywierając mniejszą siłę na jej ścianki.
Chociaż temperatura wpływa na ciśnienie w oponie, wysokość nad poziomem morza ma niewielki wpływ na ciśnienie w oponie. Jeśli jedziesz na przykład na Mt. Evans, zwiększysz ciśnienie w oponach o dwa do trzech PSI. Natomiast podczas jazdy na mniejszych wysokościach ciśnienie spadłoby o dziewięć PSI.
Właściwe ciśnienie w rowerze zależy od rowerzysty, rodzaju opony i rodzaju drogi. Cięższy rowerzysta będzie potrzebował wyższego ciśnienia w oponach. Zmiana ciśnienia w oponach zwiększy lub zmniejszy osiągi Twojego roweru. Jeżeli chcesz poeksperymentować, użyj miernika mocy. Pozwoli Ci to dostosować ciśnienie do optymalnego poziomu dla Twoich potrzeb rowerowych.
Grubsza opona to szybsza jazda
Posiadanie grubszej opony w rowerze może wydawać się sprzeczne z intuicją, ale może mieć wiele zalet. Korzyści te obejmują płynniejszą jazdę i lepszą siłę hamowania. Co więcej, grubsza opona może być eksploatowana przy niższym ciśnieniu powietrza. Jest to duża zaleta, gdy próbujesz uzyskać większą prędkość.
Przy wyborze opony do roweru należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Na przykład, najszybsza opona może być również najmniej wytrzymała. Nie zaoszczędzi Ci czasu, jeśli się spłaszczy, i może nie być tak użyteczna w deszczową pogodę. Te praktyczne względy nie są czymś, co większość rowerzystów może zignorować.
Odpowiedź leży w obszarze styku opony z drogą. Gdy cienka opona styka się z drogą, spłaszcza się wzdłuż linii koła. Grubsza opona spłaszcza się w poprzek linii styku i tworzy bardziej okrągły kształt. Szersza opona toczy się również szybciej.
Kolejną zaletą grubszej opony jest komfort jazdy. Grubsza opona jest mniej podatna na przebicie i łatwiej jest kontrolować rower. Grubsza opona pozwala także na jazdę z niższym ciśnieniem, co jest bardziej komfortowe. Grubsza opona pomoże Ci również zmniejszyć ryzyko upadku podczas jazdy, więc weź to pod uwagę przy wyborze roweru.
Im węższa opona, tym większe opory toczenia i tym mniejsza oszczędność energii. Grubsze opony pozwolą zaoszczędzić nawet pół wata energii na kilometr. Jeśli jednak jesteś rowerzystą, może lepiej kupić większą oponę. Na przykład, opona o średnicy 21 mm może zaoszczędzić do 0,6 wata energii na kilometr, podczas gdy opona o średnicy 25 mm może zaoszczędzić do 0,7 wata.
Szersza opona sprawi, że będziesz szybszy, ale będzie cięższa. Będziesz też potrzebował więcej mocy, aby pokonać opór powietrza przy większej prędkości.
Niskie ciśnienie w oponie może powodować “pinch flat”
Niskie ciśnienie w oponie rowerowej może prowadzić do “pinch flat” lub przebicia opony. Do przebicia dochodzi, gdy opona ugina się pod wpływem ciśnienia i ściska dętkę między oponą a obręczą. W skrajnych przypadkach może to spowodować powstanie dziury w dętce lub utratę ciśnienia powietrza.
Ciśnienie w oponie rowerowej jest ważnym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo i osiągi. Niskie ciśnienie może powodować przebicie opony, zwiększony opór i mniejszą prędkość toczenia. Podczas jazdy po ulicach miast niskie ciśnienie w oponie jest częstym problemem. Ponadto niskie ciśnienie w oponach rowerów dziecięcych może spowodować “pinch flat”, kiedy dętka naciska na obręcz.
Można uniknąć “pinch flat”, zachowując ostrożność podczas jazdy. Oznacza to dobór odpowiednich dętek do roweru i unikanie nierówności terenu. Jednak nie dla każdego jest to możliwe. Niezależnie od tego, czy jeździsz na rowerze szosowym czy górskim, prawidłowe ciśnienie w oponach zapewni Ci bezpieczną jazdę.
Niskie ciśnienie w oponach rowerowych jest zazwyczaj spowodowane niewłaściwą wymianą opony. Opony, które zostały zjechane do kordów, będą miały mniej gumy chroniącej dętkę, a ściany boczne staną się słabsze, tworząc doskonały punkt uszczypnięcia. Na szczęście “pinch flat” jest zazwyczaj łatwy do uniknięcia. Zwracając uwagę na sposób montażu opony, można uniknąć “pinch flat” i zaoszczędzić sobie kłopotów z wymianą dętki tydzień po tygodniu.
Jeżeli nie napompujemy opony rowerowej, łatwiej będzie spowodować “pinch flat”. Obręcze będą szczypać dętkę i powodować jej spłaszczenie, a Twój rower będzie czuł się jak kula u nogi. Może to być niebezpieczne i doprowadzić do wybuchu.
Najlepszym momentem na sprawdzenie ciśnienia w oponie rowerowej jest czas przed wyjściem na przejażdżkę. Oprócz pompki do opon, należy mieć przy sobie przenośną pompkę ręczną. Podczas sprawdzania ciśnienia w oponach rowerowych należy również pamiętać o swojej wadze. Im jesteś cięższy, tym łatwiej będzie Ci nacisnąć na dętkę.
Podobne tematy